200 баллов по ЦЭ и жизненные приоритеты Марата Яхимовича

14:00 / 28.06.2025
Сёлета 7 выпускнікоў Астравеччыны атры­малі 100-бальны вынік на цэнтралі­заваным экзамене. Адзін з іх Марат Яхімовіч, які, гаворачы мовай спартсменаў, аформіў дубль: выканаў без памылак работы на іспытах па матэматыцы і рускай мове. 

Прапануем пазнаёміцца з гэтым маладым чалавекам, светам яго захапленняў і сакрэтам 100-працэнтнага поспеху.

Замест візітоўкі

  • Марат Яхімовіч жыве ў Астраўцы. 
  • Скончыў гарадскую СШ №2. 
  • У спісе любімых прадметаў: матэматыка, гісторыя і фізічная культура.
  • Капітан школьнай інтэлектуальнай каманды.
  • Мае 2-гі юнацкі разрад па грэка-рымскай барацьбе.
  • Валанцёр, актывіст БРСМ.

Жыве такі хлопец

– Калі гаварыць пра інтарэсы, як дзіцяці, падлетку знайсці сябе?

– Тут, здаецца, усё проста: шукаць. (Усміхаецца.) Маю на ўвазе, цікавіцца, спрабаваць, не баючыся, што не атрымаецца. 

Я, да прыкладу, творчасцю зай­маўся – не пайшло. І на грэка-рымскую барацьбу ў ДЮСШАР хадзіў, па­казваў добрыя вынікі, нават атрымаў разрад… А потым вырашыў: не хачу – і звёў гэта захапленне ў разрад падтрымання фізічнай формы ў трэнажорнай зале. Дарэчы, заняткі спортам як мінімум вучаць самадысцыпліне, умацоўваюць цела і сілу волі – гэта карысна для маладога чалавека.

– А вось школьныя інтэлектуаль­ныя гульні бачна «зацягнулі», мабыць, ніводзін чэмпіянат не абыходзіўся без удзелу каманды, у якой ты быў капітанам. Гэта так?

– Сапраўды. Вучыўся ў 7-м класе, калі настаўнік гісторыі Павел Яўгенавіч Маркун стварыў нашу каманду, і цягам усіх чатырох гадоў я з задавальненнем наведваў і трэніроўкі, і самі гульні. Гэта цікавы актыўны адпачынак, своеасаблівая зарадка для мозгу, трэніроўка памяці, развіццё логікі і карысны вопыт работы. 

Наша каманда ўдала выступала ў раё­не, на вобласці, у рэспубліцы і такім чынам праслаўляла родную школу, Астравеччыну. Радуе, што ў гэтым і мой унёсак – як іграка і як капітана каманды.

– Любая перамога – гэта прыемна, а ці ўсялякая прыносіць задавальненне? 

– Гэта залежыць ад таго, чаго чалавек чакае ад яе. Што тычыцца мяне, то дып­ломы і падарункі расцэньваю як прыемныя бонусы. 

А вось самазадавальненне адчуваю толькі тады, калі ўзровень праціўніка быў такі ж, як у мяне, альбо вышэйшы. 

– Адно з захапленняў хочаш зрабіць прафесіяй. Якое? 

– Падабаецца праграміраванне. Спадзяюся, што паступлю на абраную спецыяльнасць і стану запатрабаваным прафесіяналам.

Ужо такія-сякія праграмы пішу. Цікавіцца гэтым накі­рун­кам пачаў даволі даўно, дзесьці ў класе 4-м. Знаходзіў у інтэрнэце адукацыйныя відэа, глядзеў, разбіраўся. Упэўнены, калі ёсць заці­каўленасць, азы прагра­міравання самастойна дакладна вывучыш – ролікаў, дзе ўсё па палічках раскладзена, на «Ютубе» шмат. 

– Ці ёсць у цябе жыццёвае крэда? 

– Не назваў бы гэта крэда, хутчэй правілам: калі за штосьці ўзяўся, то трэба зрабіць добра. Таму перш, чым прыняць прапанову, напрыклад, паўдзельнічаць у алімпіядзе, ацэньваў свае магчымасці – калі разумеў, што дастойна прадстаўлю сябе і ўстанову, згаджаўся.

– Пра што марыў першакласнік Марат і пра што марыць выпускнік?

– Ідучы ў першы клас, хацеў хутчэй вырасці і скончыць школу. А ў адзінаццатым гэта жаданне чамусьці знікла. (Смяецца.)

Пра вучобу і сто балаў

– Набраць 100 балаў па двух ЦЭ – для цябе гэта перамога альбо вынік стараннай працы?

– У першую чаргу гэта паказчык маіх ведаў па прадметах і яшчэ прыемны бонус за старанні. Цікавае супадзенне: першы вучэбны поспех я святкаваў у 3-м класе: у раённай алімпіядзе па матэматыцы заняў 1-е месца, і першая перамога на ЦЭ таксама матэматычная.

– Пры ўсім гэтым ты нават не выдатнік, хаця патэнцыял маеш высокі. Чаму так?

– 9-ты і 10-ты класы, напрыклад, скончыў на выдатна. У 8-м класе, здаец­ца, меў дзве ці тры «васьмёркі». Пры­знацца, ніколі дамашнія заданні рабіць не любіў, але лічыў гэта сваім вуч­нёўскім абавязкам, таму сядзеў і пісаў-рашаў-вучыў старанна. І мэты быць выдатнікам не ставіў, таму з-за адзнак не расстройваўся: ці ж «васьмёрка» – дрэнна? (Смяецца.) Напэўна, такое стаўленне і дапамагло мне сёлета зрабіць правільны выбар.

– І выбар гэты, наколькі я ведаю, перашкодзіў атрымаць атэстат асобага ўзору?

– Так, у гэтым годзе стаць выдатнікам не дала адна «васьмёрка». На тое была прычына: стаяў перад выбарам: «націснуць» на біялогію, каб падцягнуць веды і суадносна павысіць бал па гэтым прадмеце, альбо засяродзіцца на матэматыцы, якая мне патрэбна для паступ­лення. Аддаў перавагу другому. Як бачыце, не прагадаў. (Усміхаецца.) У мяне ж матэматычны склад розуму: я проста пралічыў варыянты і выбраў найбольш выігрышны. 

– Так разумею, што цэнтральнай тэмай гэтага года ў цябе была падрыхтоўка да здачы іспытаў. Як расстаўляў прыярытэты?

– Тры-чатыры разы на тыдзень ін­тэнсіўна штудзіраваў экзаменацыйныя прадметы: з рэпетытарамі, самастойна, адукацыйныя відэа з разборам заданняў глядзеў на «Ютуб». Да здачы іспытаў стаў рыхтавацца з пачатку 11-га класа – часу хапіла, каб падцягнуць і сістэматызаваць веды. Не адсоўваў на апошні план астатнія школьныя прадметы – бал атэстата мае значэнне.

І адпачынак. Пераключацца важна. Каб зняць разумовае напружанне, прагуляцца, заняцца любімай справай, схадзіць у спартыўную залу – варыянтаў можа быць многа. 

– Ты чалавек ураўнаважаны, спакойны, прагматычны. Гэтыя якасці характару дапамагаюць трымаць галаву халоднай у сітуацыях «Х»?

– Панікаваць дакладна не даюць, але гэта не азначае, што я зусім не хвалююся. (Усміхаецца.) Узяць хаця б вынікі ЦЭ: калі даведаўся пра іх, адчуў палёгку – чаканне трымала ў псіхалагічным напружанні, хоць па мне і не відалася. Быў упэўнены: заданні выканаў без памылак, а за правільнасць афармлення крыху перажываў.

А вось перад экзаменам і падчас яго быў спакойны: выспаўся, прыбыў да месца правядзення, а там ужо і не да перажыванняў ды эмоцый – рашаць трэба было. (Смяецца.)

Думкі ўслых

Зрабіць штосьці карыснае для роднай зямлі можа нават падлетак… 

Напрыклад, удала выступіць на спаборніцтве альбо дапамагчы ў добраўпарадкаванні горада. У маладога чалавека краіна ўкладае шмат – аддача за гэты клопат павінна быць. Жыццё па прынцыпе «мне ўсе абавязаны» зводзіць асобу да дэградацыі.

Рызыка – справа, кажуць, высакародная. 

Але я, калі абставіны дазваляюць, стараюся не рызыкаваць – лепш упэўнена крочыць, чым нервова чакаць выніку.

Поспех немагчымы без працы – у першую чаргу ўласнай, калі гэта каманда, то тут яшчэ трэба мець талковага лідара, які зможа граматна арганізаваць работу. 

Перашкода на шляху – гэта ўсяго толькі перашкода, яе заўсёды можна пераадолець – было б жаданне. А памылкі – не прычына для засмучэнняў, а ўсяго толькі навука, як рабіць не трэба.

Слова бацькам

Вольга Яхімовіч, маці Марата:

– Прыемна, што сын паказаў такі высокі вынік на экзаменах, прычым ён лепшы ў раёне. Здавалася, сэрца вырвецца з гру­дзей ад шчасця і гонару за сваё дзіця, калі даведвалася пра Маратавы 100 балаў.

Сыну ўсяго 16, а ён ужо сапраўдны мужчына: сумленны, самадастатковы, мае пачуццё ўласнай годнасці. У школьным журнале ў яго не было ніводнай адзнакі, за якую нам з мужам было б сорамна альбо якая была б незаслужанай.  Дарэчы, за яго атэстат з адзінай «васьмёркай» я ганаруся нашмат больш, чым за свой школьны залаты медаль. Лічу, што Марат даказаў і сабе, і астатнім: галоўнае – веды, а не адзнакі і медалі.

З высокім вынікам па ЦЭ Марата віншавалі не толькі родныя, блізкія, настаўнікі і кіраўніцтва раёна: юнак атрымаў Падзячны ліст ад дэпутата Палаты прадстаўнікоў Нацыянальнага сходу Беларусі Ігара Шалудзіна – падобныя ўручылі ўсім стобальнікам  Астравеччыны. Радуе, што такія мэтана­кіра­ваныя, любячыя свой край маладыя людзі жывуць на нашай зямлі, славячы сваімі справамі і выдатнымі ведамі і малую радзіму – і гэтым робяць унёсак у будучыню Беларусі. 


* Праект выдадзены за кошт сродкаў мэтавага збору па стварэнні нацыянальнага кантэнту
Текст: Рита Дремо
Фото: Елена Ярошевич, из архива героя